המגזין העירוני של Build

החייאה והתחדשות של מרחבים עירוניים – כיצד עושים זאת נכון?

 


 

מקום מצליח הוא מקום שמשרת קודם כל ולפני הכל את הקהילות שסביבו. מקום חייב לתת ערך לאנשים לאורך זמן ובכך לייצר איתן מערכת יחסית אמיתית וחזקה. התחדשות אורבנית תלויה באנשים שבסביבתה ולא יכולה להתקיים ללא הבנה אנושית חזקה.

 

מאמר / ניר אברהם
פברואר 25, 2019
קרדיט: מעמוד הפייסבוק של Zeituni- 3D Architectural Visualisation

בניית אסטרטגיה מותאמת לתושבי השכונה ותפעולה השוטף בהמשך מאפשרת השבחת מרחבים ציבוריים ומסחריים לאורך זמן רב.

כיצד בונים אסטרטגיה להשבחת מרחבים?

כאשר ניגשים לטפל במקום, קודם כל שואפים לתכנן אותו כמקום שאנשים אוהבים, מתוך גישה ששמה את האנשים במרכז, כמנוע ליצירת מקומות, אזורים וערים. המילה "אנשים" בהקשר זה מתארת את המגוון הרחב של קהילות הליבה השונות וצרכיהן ביחס למקום.

את Build הקמנו מתוך השקפת עולם חדשנית שמבוססת על מחקר מאזורים שונים בעולם והבנו שמקומות פיזיים תלויים באנשים ולא להיפך, בעיקר בשנים האחרונות בהם התפתחה הטכנולוגיה והמסכים השתלטו על חיינו, ושלא כמו לפני 10 שנים, כיום, האוכלוסייה מפתחת צרכים ייחודים ומחפשת סיפוק בכל יציאה מהבית.

 

אז איך אנחנו מתחילים?

1.מחקר 

מבצעים מחקר מקיף יחד עם סוציולוגית המתמחה בתרבויות ובקהילות של אנשים בתוך החברה, יחד אנו מנתחים את הנתונים המתקבלים מהאנשים בסביבת המקום, מנתחים את אורח חיים, צרכיהם, אהבותיהם ורצונותיהם.

על איזה שאלות חשוב לנו לענות?

  • מי הם האנשים החיים באזור?האם מדובר במשפחות צעירות, משפחות וותיקות, או בכלל זוגות צעירים? כל השאלות הבסיסיות האלה חשובות מאוד לתחילת התהליך, לכל קהל מותאם קונספט אחר ולכן היכרות עם האנשים חשובה מאוד להתפתחות המרחב.
  • ממה בנוי היומיום שלהם? האם הם אנשים קרייריסטים ועובדים? האם מדובר בהרבה משפחות צעירות וילדים קטנים ואמהות בחופשת לידה? האם הם הייטקיסטים או עובדי מדינה שחוזרים ב17:00 הביתה? האם הם אנשים מאמינים, חוזרים בתשובה או אתאיסטים? אנחנו מבינים שמידע עבורנו הוא כוח וככל שנכיר אותם יותר לעומק כך גם נוכל לתת להם את המענה מדויק.
  • מה הם צורכים וכמה? האם הם אנשים שקונים אונליין או מעוניינים בחוויית רכישה פיזית? האם הם אנשים עם צריכה ממוצעת ומעלה והמקום בנוי גם מתיירות או שמדובר באזור רגוע עם אנשים המתספקים במוצרי צריכה בסיסיים? גם להם יש לנו מגוון פתרונות רחב, המטרה היא להבין מה הצרכים היומיומיים של האנשים בסביבת המקום.
  • ממה הם הכי נהנים? מה עושה להם התרגשות בלב? מה גורם להם לסיפוק אדיר? מה מניע אותם לפעולה ומה יגרום להם לצאת מהמסכים ולבוא ליהנות מחוץ לבית? מה הם אוהבים? את כל זה אנחנו מעבדים לכדי אסטרטגיה מותאמת אישית עבורם.

 

2. אסטרטגיה מגבשים קונספט ומיתוג לאזור

על פי נתוני המחקר אנחנו בונים אסטרטגיה ותכנון, תוך גיבוש קונספט ייחודי לאזור ולאנשים מסביבו. אנחנו שואבים את ההשראות שלנו מאזורים נחשקים וחדשניים בעולם ויחד עם המחקר המקיף שביצענו יוצרים את האסטרטגיה הנכונה ביותר לתושבי האזור.

מחברים את ההשראות החדשניות מאזורים שונים בעולם >> מביאים את הרעיונות שלנו לשולחן >> עושים אינטרפטציה לצרכי הקהל הישראלי הממוקד שברצוננו להגיע אליו.

 

3. ניהול וליווי

בהמשך ישיר של המחקר והאסטרטגיה אנחנו מבצעים את הפרויקט ומלווים אותו עד לביצוע מושלם על פי החזון. זו על מנת להעניק למקום חיים, למשוך אליו הרבה אנשים ולהיות חלק משגרת חיי התושבים באזור.

הסוד הוא: שכל אנשי המקצוע מהאדריכל ועד הביצועיסט חייבים לשמור על האסטרטגיה, הקונספט והמיתוג ולכן חשוב מאוד שתמיד הוגה הרעיון יישאר בתמונה על מנת להבטיח שהתוצאה תהיה לא פחות ממושלמת.

 

4. ביצוע ויישום

העבודה לא נגמרת בסיום הפרויקט. מקומות, אזורים, ערים ונכסים צריכים תחזוק ברמה יומיומית על מנת לאפשר לאנשים מרחב נעים, חדשני ומלא חיים. הביצוע והיישום הוא שלב חשוב ומתמשך ועלינו לדאוג לשמירה על המרחב ולהשבחתו, הניכרת כבר בחודשי הפעילות הראשונים.

 

כי למקום שמבין אנשים יגיעו אנשים, ולמקום בו יש אנשים, הביקוש עולה  וכשהביקוש גבוה התשואה לא מאחרת לבוא!

אנחנו, עם צוות שלם של מומחים בתחומים שונים (כגון: מכוני מחקר, אדריכלים, סוציולוגים, אנשי אסטרטגיה, אנשי הפקה וביצוע ועוד), מלווים את הפרויקט לאורך כל הדרך ומעניקים הן לעריות או לבעלי הנכסים והן לתושבים עצמם את המענה המדויק לצרכיהם.

ברגע שכל התהליך מתקיים, נוצר מרחב תוסס, המשתלב בצורה הרמונית עם חיי היומיום והשגרה של האנשים בסביבה וכפועל יוצא מכך כל האזור נהנה מהשבחת הנכסים בו ומשמירה על המוניטין והתשואה ניכרת כבר בחודשי הפעילות הראשונים.