עתיד המסחר בתל אביב-יפו
האתגר
עולם המסחר עובר שינויים מרחיקי לכת ברחבי העולם ובישראל. מגמות הדיגיטציה והמסחר האלקטרוני (e-commerce), מהפכות תחבורתיות, אורבניות וכלכליות משבשות את המסחר המסורתי כפי שהכרנו אותו עד היום ובכך משפיעות על אספקטים רבים בחיינו האישיים והמקצועיים, בדרך בה אנו קונים ומוכרים ובאופן בו אנו חיים.
המסחר המסורתי התאפיין בהיכרות אישית, קרבה גיאוגרפית, זמינות מוצרית ומסה קריטית של אנשים במרחב אחד. הדיגיטציה מגדירה מחדש את הקשר בין מקום וזמן ומאפשרת רכישה מכל מקום בעולם, בכל נקודת זמן תוך שינוי וניפוץ המודלים העסקיים המוכרים. מגפת הקורונה חיזקה וקידמה מגמה זו עוד יותר והציבה מראה עוצמתית של שינויים בחיי המסחר וההתנהגות הצרכנית הלכה למעשה. שינויים אלו מייצרים אתגרים מהותיים שהולכים ומתגברים אל העתיד במגוון מישורים של חיי העיר:
- המסחר הצרכני כבר אינו הגורם המרכזי לתנועת אנשים במרחב הציבורי, מה שמגדיר מחדש את אופי ותמהיל החזית המסחרית בעיר.
- המסחר החדש משפיע ומושפע ממאפייני התנועה העירונית באמצעות כלי תעבורה קיימים וחדשים. אתגרי גודש, שילוח, פריקה וטעינה וערוצי תנועה ותחבורה חדשים מייצרים מציאות מסחרית משתנה.
- גובר הצורך במוקדי אספקה ושילוח, הקרובים לק"מ האחרון, מה שמביא לתופעות עירוניות כגון: חזיתות פונקציונאליות, "חנויות שחורות" ואזורי תפעול שמשפיעים על החוויה במרחב האורבני.
- ענפי המסחר, שמספקים כיום משרות רבות, חלקן בשכר נמוך, עשויים לפחות בכ-33% עד שנת 2030 בעקבות הליכי אוטומציה ודיגיטציה.
- הדיגיטציה מייצרת מצד אחד יתרון לרשתות גדולות (מחיר, מהירות, פריסה וכיוב'), אך מצד שני מאפשרת דמוקרטיזציה של עסקים קטנים, ללא תלות גיאוגרפית. הדיגיטיציה מחלישה ענפי מסחר מסוימים ומחזקת אחרים ומשנה את תפיסת המסחר העירוני.
לאתגרים אלו קיימות נגזרות תכנוניות ורגולטוריות של העיר תל אביב-יפו, אותן הבאנו לידי ביטוי במסגרת עבודת מדיניות עתיד המסחר בתל אביב-יפו.
מה עשינו?
גיבוש מדיניות תכנונית ורגולטורית, שתאפשר לשפר, לשנות ולפתח את מרחבי המסחר הקיימים והעתידיים בעיר תל אביב-יפו ואת תרומתם לאיכות המרחב האורבני, כנגזרת של התכנית האסטרטגית של העיר ותכנית המתאר.
המדיניות נכתבה במטרה להוות כלי מנחה עבור מתכננים/ות וקובעי/ות מדיניות ביחס למסחר בתל אביב-יפו, ומאפשרת גמישות והתאמה לסיטואציות משתנות שמותירות מרחב לשיקול הדעת.
התכנית כוללת, בין היתר, סקירה מקיפה של מגמות גלובליות ועתידניות בתחום המסחר, מגמות מקומיות בישראל ובעיר תל אביב-יפו, ניתוח ענפי וכלכלי של המסחר בעיר, סיפורי הצלחה ומקרי בוחן של רחובות ומוקדי מסחר בארץ ובעולם, סקירה היסטורית של התפתחות המסחר בתל אביב-יפו, ניתוח מעמיק של מוקדי מסחר בעיר וסיווג רחובות ע"פ סוגים, ויצירת כלי דיגיטלי ודינאמי שסוקר את כל רחובות המסחר בעיר ע"פ פרמטרים השוואתיים.
המדיניות קובעות מגוון הנחיות מפורטות לתכנון מסחר בתכנית מפורטת (תב"ע), בתכניות עיצוב וכן בשלב היתר בנייה ורישוי עסקים.